[Elemzés] Cant Z.1007 Alcione

Kedves játékosok!

Hadd mutassam be új [Elemzés] cikkírónkat BlacK_PantH3R-t, aki a következőekben hasznos tanácsokkal próbálja ellátni a War Thunder Hungary közösséget.

Alábbiakban elemzésre kerül a Cant Z.1007 Alcione olasz bombázó repülőgép amely az 1.69 frissítésben került a játékba.


Áttekintés

Cant Z.1007 Alcione vagyis becenevén a Jégmadár 1935-ben született meg, mikor a CANT (Cantieri Aeronautici e Navali Triestini) főtervezője Filippo Zappata megtervezte a kétmotoros Z.1011 mellett. A gép alapjait a Z.506B bombázó és felderítő gép adta és a Z.1011-el ellentétben a jégmadárnak az akkoriban bombázóknál közkedvelté vált 3 motoros megoldást (lásd: S.M 79, S.M 81) választotta Zappata.  Mindkét gép 619 kW (830 hp) Isotta-Fraschini Asso XI.RC motorokat kapott és 1936 január 9-én az olasz légügyi minisztérium 18 darab Z.1007-est rendelt majd 1937 februárjában további 16 géppel bővült a rendelés. 2 év tervezési munka után 1937 márciusában megkezdődtek az éles tesztek ahol több probléma is felmerült így némi szerkezeti és motorikus változtatást eszközöltek. A motort 3 Piaggio P.XI RC.40-es sugárirányú léghűtétes motorra cserélték, amely 745 kW (1014 hp) teljesítményre volt képes és több más ponton is javulást értek el a fejlesztések.

1940 szeptemberétől Anglia területén végeztek felderítéseket, majd november 11-én részt vettek Harwich kikötő bombázásban, de súlyos veszteségeket szenvedtek a RAF vadászoktól. Később részt vettek Görögország, Jugoszlávia és Oroszország bombázásban, de bevetették Málta, Szicília és az Olasz csizma védelmére is illetve a Földközi tengeren hajókonvojok elleni támadásokban. Olaszország kapituláció után 1943-tól mindkét oldalon felhasználták a megmaradt gépeket és jugoszláv partizánok (Tito) támogatására is használtak jégmadarakat.

A többi olasz géphez hasonlóan az Alcionékból sem készült sok összesen minden verziót egybevéve nagyjából 660 darab készült 1943 végéig, pedig a Piaggio, az IMAM Meridionale és a CANT is gyártotta, de S.M 79-ek árnyékában sosem tudott kibontakozni és nem tudott nagy hírnevet szerezni.

Fegyverzet

Védelmi fegyverzet mindkét típusnál (Bis seria 3 és 5) 1 12,7mm Breda-SAFAT géppuska a pilóta mögött egy lövésztoronyban, 1x12,7 mm Breda-SAFAT géppuska a törzs aljában és 1-1 7,7mm Breda-SAFAT géppuska a törzs két oldalán elhelyezve. Ez a védelem nem túl hatékony, ellenséges vadászok ellen nem túl erős és elég sok a holt tér ahova nem lehet lőni, szemből érkező támadás esetén a gép teljesen védtelen. Elég könnyű célpontnak számít.

Bombateher elég változatos és sokoldalú. Belső bombaszekrénybe összesen 1200 kg bomba fér több variációban vagy éppen egy torpedó vízi célok ellen, illetve a szárnyon lévő tartókra 100 és 250kg-os bombák férnek. Legnagyobb bombateher 1728 kg (valós adatok szerint 2000 kg volt a maximális!!) amely sok lehetőséget rejt magában pályától és kedvünktől függően, vihetjük akár földi célpontok ellen vagy akár egy bázispont ellen amelyet el is pusztít (Reálban!!)

Felépítése

Karcsú, félhéjszerkezetes váza (Törzs és szárnybordák/merevítők illetve a borítás együttese viselte a gép teljes terhelését) és trimotoros megoldása egy aerodinamikailag letisztult gépet hozott létre. Törzs és a szárny rétegelt lemezből készült, míg a farok és csűrőlapok fából készültek vászonborítással. Ez a szerkezet azonban nem birta a szélsőséges idöjárást föleg Oroszország területén és anyagfáradás, repedezés nyomai jelentek meg így hamar ki is vonták az orosz harcokból. Vékony törzsnek köszönhetően a két pilóta a megszokottól eltérően nem egymás mellett, hanem egymás mögött kapott helyet, így ugyan több hely jutott és átjárót tudtak kialakítani az orrmotor és gép hátsó része között, de ezzel rosszabbá tették a pilóták helyzetét és megnövelték a feladatukat. Mindkét pilóta elött voltak navigációs és repülést segítő műszerek, míg a motorfigyelő műszerek a hátulsó pilóta jobb oldalán helyezkedtek el pilotatársa vállánál és ugyan a hátulsó pilóta kilátása korlátozott volt ugyanúgy képes volt vezetni és fel- és leszállást végrehajtani. Személyzet 6 főből áll: 2 pilóta, 1 rádiós/lövész és 3 lövész. Rádió a pilóták mögötti lövegtorony mellett volt megtalálható. Korai Alcionék egy hátsó központi vezérsíkkal rendelkeztek, de nem nyújtott elég stabilitást igy a későbbi Bis és Ter (Erősebb 876 KW-os motorokkal felszerelt utolsó széria) verzióknál már osztott kettős vezérsíkkal építették illetve kísérleteztek a hármas vezérsíkkal is, de nem vált be.

Játékbeli változatai

Jelenleg 2 Alcione szerepel a játékban, a Bis széria 3-as és 5-ös verziója

  • Bis seria 3:

Sima egy fő hátsó vezérsíkú variáns. Árcádban 3.0-es Br-el rendelkezik, Realisztik és szimulátor módban 2.7. Egyszerű szerkezetű, könnyen sérülő gép. Utazó sebessége 450 km/h maximálisan 530-540 km/h bír a szerkezet, amíg el nem hagyja a szárnyait. Bombázóhoz képest viszonylag mozgékony és közepes (300km/h) sebességen egész jól fordul olykor még az ellenséges vadászokat is meg lehet vele lepni.

  • Bis seria 5:

Már osztott hátsó vezérsíkkal rendelkező variáns. Árcádban 3.3, Realisztik és Szimulátorban 3.0 Br-el rendelkezik. Szintén könnyen sérül. Utazósebessége és szerkezeti maximális sebessége nem nagyon tér el elődjétől. Némileg nagyobb a stabilitása és minimálisan érezhető fordulékonysági javulás osztott vezérsíknak köszönhetően (bár adatok szerint egyezik). Bombaterhelés és védelem nem változott.

Mindkét típus gyorsbombázóként való alkalmazása a leghasznosabb pár földi cél vagy egy bázispont ellen majd gyors irány haza, de kötelékben nagyobb célpontok elleni támadásban is bevethető.

 

Előnyök és hátrányok:

Elönyei:

  • Szintjéhez és többi bombázó társához képest gyors
  • Jól manöverezhető
  • Sokoldalú és változatos bombateher
  • Jól gyorsul és bombázóhoz képest jól emelkedik

Hátrányai:

  • Gyenge szerkezet és védelem
  • Szintjéhez jó de szerényes súlyu bombateher
  • Mivel csak szárnyban van  elhelyezve üzemanyagtarály védelem nélkül így könnyen gyújtható
  • Rossz motorhűtés amely miatt hamar túlmelegszik a motor ha nem figyelünk

 

Alkalmazás

Alapjaiban nem egy rossz bombázokról van szó. Aki szereti a bombázó gépeket vagy jól tud bombázni azért kellemesen el tud lenni vele. Sajnos védekezésben másokra van utalva védelme nem erős. Könnyen gyullad, csak szárnyakban van üzemanyag. Egész kecses, jól manöverezhető gép 300km/h körüli sebességnél meg lehet lepni ránk támadó vadászokat egy gyors irányváltással és némi idöt nyerni a túléléshez. Nagy problémája a típusnak a motor, ami nagyon hamar túlmelegszik maximális teljesítményen igy legjobb utazó sebesség motort kímélve 95%. Flapsek nagyon jók rajta kicsit túlságosan is. 0 gáz 320 km/h leszállásnál nyitom kereket rá a landing flaps és mire kinyílik teljesen, ami nem egy hosszú idő addigra 200km/h alá is tud csökkeni a sebességem ami meg majdnem hogy kritikus átesési pont közeli úgyhogy oda kell figyelni a használatára. Bár sokszor haltam meg vele, de nekem pozitiv a véleményem a gépröl hasznosan tudtam alkalmazni. 





FELHÍVÁS

Kedves játékosok!

Továbbra is kérünk minden kedves tapasztalt játékost, hogy amennyiben affinitást érez tapasztalat megosztásban, akkor küldjetek be bátran játékbeli repülőgép és harckocsi-harcjármű (normál és prémium is) Elemzéseket a kapcsolat@warthunder.hu email címre.

A lényeg, hogy a felépítése az Elemzésnek kövesse a fentebb láthatóakat (illetve harckocsi elemzéseknél a harckocsiknál látottakat), hogy legyen összehasonlítási alap. A szerzőket persze fel fogom tüntetni (vagy kérésre nem) nicknévvel vagy facebook linkel.

FELHÍVÁS


Eddigi elemzések:

 

 

Forrás: BlacK_PantH3R PGFritz