[Elemzés] M.C.202 Folgore

Kedves játékosok!

Alábbiakban elemzésre kerül a Macchi M.C.202 Folgore "Mennykőcsapás" olasz vadászrepülőgép amely az 1.69 frissítésben került az új olasz fejlesztési ágba.

Áttekintés

A Macchi M.C.202 Folgore "Mennykőcsapás" a Macchi részére Mario Castoldi tervezte, innen a géptípus jelében az M.C. betűk. Macchi Aeronautica vállalaton kívül a Breda és az Ambrosini művek is gyártotta ezt a típust. A gép tervezése 1940 januárjában kezdődött, és alig hét hónappal később, 1940. augusztus 10-kén először szállt fel a prototípus, két hónappal Olaszország hadba lépése után. Az első példányok 1941.május-júniusban kerültek a repülőegységekhez, ahol a pilóták kiképzése folyt az új géptípusra. A Folgore, a tengelyhatalmak egyik legkiválóbb vadászgépe, a Macchi M.C.200 Saetta továbbfejlesztése volt, nagy teljesítményű Daimler–Benz DB 601 alapján épült és licencben gyártott Alfa Romeo R.A. 1000 RC41I vagy RC44I "Monsone" típusjel alatt gyártott motorral és különlegesen áramvonalas sárkánnyal, de az alapjai a Saettából épültek fel.

A Folgore 1941 júliusában állt szolgálatba Észak-Afrikai fronton és azonnal hatékonynak bizonyult a közelharcban. Málta elleni támadás volt az első éles ütközet 1941. szeptember 29-30-án. A líbiai fronton novemberben jelentek meg az első gépek, a keleti fronton csak korlátozott számban vetették be 1941 és 1943 között M.C.200 Saetta vadászgépekkel vegyesen, de a sztálingrádi csata után már nem vállaltak szerepet. A szövetséges pilóták, akik közelharcba kerültek a Folgore-al értékelték teljesítményét és fordulékonyságát. Általános vélemény szerint a gép felülmúlta a Hawker Hurricane és a Curtiss P-40 Kittyhawk vadászgépeket, melyekkel először a líbiai fronton találkozott, és egyenértékűnek tartották a Spitfire Mk V brit géppel. Az olasz gép szűkebb fordulót tudott végrehajtani, de a Spitfire gyorsabban emelkedett.

A szövetségesekkel 1943-ban kötött fegyverszünet után az M.C.202 vadászgépeket már csak gyakorló gépként használták, két példány egészen 1947-ig szolgálatban volt. Horvát légierő is kapott pár gépet amit 1951-ig használtak. Egyes források alapján 1150 mások szerint 1500 darab készült el ebből a típusból bombázások és a csekély anyagi források ellenére is.

Extra érdekesség:

Clive Caldwell ausztrál ász pilóta, aki egy sor német, olasz és japán vadászgépet próbált ki a háború alatt, kijelentette, hogy az M.C.202 az egyik legjobb és leginkább alul értékelt vadászgép volt amit a háborúban használtak.

1941. augusztus 2-án Giulio Reiner, az egyik legtapasztaltabb berepülő pilóta 1078,27 km/h (egyes források szerint 1048 km/h volt csak) sebességet ért el a Folgore vadászgéppel zuhanórepülésben, a zuhanásból való kivételkor pedig 5,8 G gyorsulást mértek. A próba alatt azonban olyan erős rezgések léptek fel az egész gépen, és a botkormányon, hogy a kormányok beszorultak és a légcsavar tollai beékelődtek a legnagyobb kitéríti helyzetben.

Felépítése

Az új vadászgép örökölte elődjétől a szárnyat, a függőleges és vízszintes vezérsíkot és a futóművet, ehhez és az egyelőre importált német motorhoz tervezte Mario Castoldi a teljesen új, áramvonalas törzset. Teljesen félhéj szerkezetű fémszerkezetből épült fel.  Féklapok hidraulikusan működtek. Az első próbáktól kezdve nyilvánvaló lett, hogy az M.C.202 kitűnő konstrukció lett elsősorban a DB 601 hajtómű révén. A próbák eredménye azt mutatta, hogy az olasz gépek felveszik a versenyt a német és angol vadászgépekkel. A prototípus néhány vonatkozásban különbözött a sorozatgyártású gépektől. A kabintető ablakai, a feltöltő kompresszor légbeömlése módosult, a prototípus behúzható farokkerékkel készült, ezt a sorozatban gyártott gépeken merevre cserélték. A pilóták mögött egy vastag páncéllemez volt elhelyezve pilóták védelmére, ami nem volt jellemző az olasz vadászgépekre.

Persze ez a gép is rendelkezett hibákkal gyenge fegyverzet mellett főleg meredek zuhanásból kivételkor a futómű magától kinyílt, a géppuska fedél eltörött, a géppuska szalagok összekuszálódtak, a légszűrő beömlése a motor rezgéseitől elnyíródott és elődjéhez hasonlóan hajlamos volt veszélyes dugóhúzóba esni. A rádiója megbízhatatlan volt, a pilótákat gyakran kényszerítette arra, hogy szárnyuk billegtetésével kommunikáljanak. Az oxigénellátó rendszer elégtelenül működött, a pilóták egy része gyakran nem tudta végrehajtani feladatát, sőt néha baleseteket is okozott.

Fegyverzet

A gép fegyverzete gyengébb volt a korabeli gépekhez képest, mindössze két Breda gyártmányú 12,7 mm kaliberű géppuskával szerelték fel (ágyúnként 400 lőszer), mely a légcsavarkörön át tüzelt szinkronizáló szerkezet közbeiktatásával, amely gyakran elakadt. Későbbi sorozatokban tűzerő növelése érdekében két 7,7 mm-es Breda-SAFAT géppuskát szereltek a szárnyba építve (ágyúnként 500 lőszer). Egy változatnál pedig két 20mm-es MG 151/20mm-es ágyúkat kapott a szárny alatti bölcsőkben (ágyúnként 250 lőszer).  A pilótafülkébe "San Giorgio" típusú tükrös célzóberendezés volt szerelv, amely jó célzást biztosított egy jó pilóta számára.

Játékbeli változatai

Eddig két verzió került be a játékba: a C.202 és a C.202EC.

C.202: Nem az alap első szériás tipus amit gyártottak, hanem egy kései változat, mert szárnyakba már rendelkezik két 7,7 mm-es Breda-SAFAT géppuskával. Árcádban 2.0, míg reál is szimulátorban 2.3-as besorolást kapott.

C.202EC: Erősebb fegyverzetű változat, amely szárnyba szerelt géppuskák helyett szár alá helyezett bölcsőbe két 20 mm-es MG151/20 német ágyút kapott. Kellő tűzerőt adott a gépnek viszont ez megbontotta az aerodinamikáját és romlott a sebessége és emelkedési tulajdonsága az elődjéhez képest. Nagyobb fegyverzet nagyobb harci minősítést is eredményez így árcádban 2.7, reálban és szimulátorban 3.0-ás BR-t kapott.

Előnyök és hátrányok

Előnyök:

  • Gyors, magas sebességi tulajdonság 
  • Szintjéhez képest jó tűzerő kellő lőszer mennyiséggel
  • Erős szerkezet
  • Áramvonalas forma, rendezett belső pilótafülke jó kilátással

Hátrányok:

  • Extra fegyverzet hiánya (pl. bomba)
  • Közepes fordulékonyság
  • Nagy sebességnél még jobban romlik a repülési tulajdonsága
  • Könnyen elveszti az enegriáját

Alkalmazás

Szintjén egy nagyon kiváló gép, megfelelő fordulékonysággal és sebességgel és fegyverzet se mondható rossznak, sőt nagyon is kellemes főleg az EC változat, amely ugyan kicsit rosszabb, de tűzerő mindenért kárpótól minket. Közepes magasságban alkalmazható leghatékonyabban és alkalmas a BnZ taktikára, de nagyon oda kell figyelni rá, mert nagy sebességen nehezen kezelhető és könnyen a földben végezhetjük. Lőszerrel bőségesen el vagyunk látva ( 2*12,7mm 800, 2*7,7mm 1000, 2*20mm 500 lőszer ) 2-3 ellenséggel is el tudunk bánni jó célzás mellett. Lehet bízni és támaszkodni a gép képességeiben akár közelharcról akár sebességben kell mutatni valamit. C.202-esekkel élvezetes volt számomra játszani és könnyen lehet velük maradandót alkotni és továbbfejleszteni az olasz repülőgépeket.

 


 

 


FELHÍVÁS

Kedves játékosok!

Továbbra is kérünk minden kedves tapasztalt játékost, hogy amennyiben affinitást érez tapasztalat megosztásban, akkor küldjetek be bátran játékbeli repülőgép és harckocsi-harcjármű (normál és prémium is) Elemzéseket a kapcsolat@warthunder.hu email címre.

A lényeg, hogy a felépítése az Elemzésnek kövesse a fentebb láthatóakat (illetve harckocsi elemzéseknél a harckocsiknál látottakat), hogy legyen összehasonlítási alap. A szerzőket persze fel fogom tüntetni (vagy kérésre nem) nicknévvel vagy facebook linkel.

FELHÍVÁS


Eddigi elemzések:

 

Forrás: BlacK_Panth3R PGFritz