[Elemzés] Type-61

Kedves játékosok!

 

A Type-61 közepes harckocsi Japán szárazföldi erők fejlesztési ágán a IV. rang végén helyezkedik el. Minden játékmódban BR 7.0 harci besorolással rendelkezik.

Áttekintés

A Type-61-et Mitsubishi Heavy Industries építette Japán Szárazföldi Önvédelmi Erők (JGSDF) számára fő harci tankként (MBT). A fejlesztés 1955-ben kezdődött, és a járművet először 1961 áprilisában adták át első alakulatoknak és így a típusszám az átadás évét jelöli.

A II. Világháború után a Szövetséges Hatalmak Főparancsnoksága (SCAP vagy GHQ Japánban) megszűntetett minden katonai gyártási és fejlesztési üzemet Japánban, ami azt eredményezte, hogy Japán elveszítette a tankok és egyéb páncélozott járművek építéséhez és gyártásához szükséges technológiát. A koreai háború miatt azonban az SCAP Japánnak újra engedélyt adott militarizálni a fegyveres rendőri erőket (Nemzeti Biztonsági Erő, később Japán Katonai Önvédelmi Erő röviden JSDF), és M4A3E8 Sherman és M24 Chaffee tankokat biztosítottak számukra. Azonban a japán tankok legénységének átlagos magassága akkoriban túl kicsi volt az amerikai M4A3E8 Sherman kezeléséhez, és a legtöbb japán tankvezetőnek nehézségei voltak a tengelykapcsoló pedállal. Ráadásul az M4 elavulttá vált. Az M24, jóllehet nagyon népszerű volt a japánok között, elégtelen volt a szovjet T-34/85-esekkel szemben, ahogy Koreában látták. Így, mivel a JGSDF szolgáltatásai akkoriban elavultak, nem megfelelőek vagy alkalmatlanok voltak, a JGSDF-nek megvolt az a lehetősége, hogy megvásárolja az új amerikai M46 Pattont és később az M47 Pattont, vagy saját MBT-t alakítson ki 1954-ben. Az amerikai gyártású tankok megvásárlásának magas költsége miatt, és mivel az M47 nem felelt meg a követelményeknek, a JGSDF úgy döntött, hogy saját fő harckocsit fejleszt ki, ami a Type-61 létrejöttét eredményezte.

Az eredeti követelmények amelynek meg kellett felelnie a tanknak:

  • Annak érdekében, hogy hatékonyan használható legyen a tank méretének és tömegének elég alacsonynak kellett lennie, hogy a vonatok szállíthatók legyenek.
  • A fenti célnak köszönhetően a páncél súlyát körülbelül 25 tonnára kell korlátozni, amennyire csak lehet.
  • A fő ágyúnak 90 mm-esnek kell lennie, mivel egy átlagos japán töltőkezelő ekkora lőszert volt képes biztonságosan kezelni meg rakodni és mivel Japán szigetország tele hegyvidékes tájjal nem is volt igény nagyobb fegyverzetre.

A kezdeti termelés alacsony volt, 1961-ben és 1962-ben 10 tankot gyártottak le, 1964-ben 20-at, 1965-ben és 1966-ban 32-öt. 1970-ig 250 darabot gyártottak, termelésük 1975-ig fokozott ütemben folytatódott majd megszűntették. Összesen 560 készült. Modernebb tankok ellenére 1990-ben 400 db Type-61 volt hadrendben. Mindegyiküket 2000-ben, 39 évvel az első darab legyártása után kivonták. 1980-tól kezdve a Type-61-esekkel felszerelt századokat modernebb Type-74-esekkel erősítették meg.

 

Felépítése

A Type-61 konvencionálisan van kialakítva, torony központi elhelyezkedéssel, a motor a tanktest hátsó részén helyezkedik el, míg a váltó elöl kapott helyett. A test hegesztett acélból készült, míg a torony öntött acélból.

Frontpáncél 45 mm vastag, haspáncél 50mm; oldalsó páncéllemez 30mm; felső lemez 12mm; míg hátsó páncélzat 25 és 20mm vastag

Toronypáncél lövegpajzsnál 80mm körülötte 40mm; oldalt a torony alsó része 60mm, középső része 50mm, felső része 40mm; felülről 18mm; torony hátulsó része 35mm vastag

A szerszámtároló dobozt általában kívül a tank hátulján szerelték fel, és három füstgránátvető doboz helyeztek a torony mindkét oldalára, de az első típusokon még nem volt megtalálható. Két nagy rádióantenna torony hátsó részén helyezték el és elég hosszú, döntöttsége ellenére könnyedén észrevehető, ha egy szikla vagy más alacsony akadály mögé próbáljuk rejteni a tankot.

A tank súlya 34,3 tonna lett, amely az első eredetileg kiirt 25 tonnás korlátot jóval meghaladta, ami csak úgy születhetett volna meg, ha páncélt nagyon minimalizálják, de az annyira nem adott volna védelmet a személyzetnek, hogy muszáj volt a többletsúlyt betervezni. Így is könnyedén szállítható maradt vonatokon illetve különböző járműveken és mozgékonyságából nemsokat vesztett.

Személyzet

A tank 4 fős legénységgel rendelkezik: parancsnok, vezető, irányzó és töltő.

A sofőr a test jobb szélén ül, közvetlenül a felette van a három periszkóp, amin keresztül néz ki. A járművezető bal oldalán van a sebességváltó, amely a szervizeléshez elérhető egy nagy panel eltávolításával a test elején. A parancsnok és a tüzér a torony jobb oldalán ül, a parancsnoknak van egy nagy kupolája. A kupola négy látószöggel rendelkezik és egy méteres alap sztereoszkópikus távolságmérővel, x7 nagyítással kémlelheti környezetét. Általában 12,7 mm-es géppuska volt a kupola számára felszerelve a légvédelmi célokra. Az irányzó x6 nagyítású periszkóppal, valamint x6 nagyítási látással rendelkezik. A töltő bal oldalt helyezkedik el.

Fegyverzet

A fő lövege egy 90 mm-es kaliberű type 61-es típusú ágyú, amely az amerikai 90mm-es M41-es típusú ágyú mintája alapján készült (M48-as Patton III-on található ágyú). Az ágyú T-alakú csőszájfékkel van felszerelve, amely oldalirányba irányítja a tüzeléskor keletkező füstöt, és csökkenti a tüzelés által generált por mennyiségét. Stabilizátorral nem rendelkezett így menet közben való lövés nem volt praktikus. Az ágyú mellett egy koaxiális 7,62 mm-es géppuska van felszerelve. Lőszerek több helyen is vannak tárolva a tankban, van a torony hátuljában, töltő elött és lába alatt illetve a lövész lába alatt is van egy rekesz. Összesen 51 lövedéket képes magával harcba vinni a tank.

Lőszertípusok:

 

Neve

 

Tipusa

Páncélátütés mm 90°

 

Sebessége

m/s

 

Súlya

kg

10m

100m

500m

1000m

1500m

2000m

M318A1

Shot

AP

207

206

193

178

164

150

912

11

M82

Shot

APCBC

170

169

164

151

138

127

853

11

M431

Shell

HEATFS

320

1216

5,8

M71

Shell

HE

13

823

11

Töltési idő 10,01 sec alap személyzettel. Maximálisra kifejlesztett személyzettel ez 7,7 sec-re faragható.

Extra lőszerként van M313 smoke shell 13 méteres körbe 20 másodpercig biztosít füstöt, ha nem felelne meg torony oldalára szereszt füstvető.

Teljesítmény

Hajtóműként egy 570 lóerős Mitsubishi HM21 WT V12 turbófeltöltésű dízel erőforrást kapott. A motor egy Mitsubishi kézi sebességváltóhoz van csatlakoztatva, amely szabályozott differenciálművezérlést alkalmaz. Ez a rendszer 45 km/h sebességet biztosít a tanknak, amelyet normál terepen és egyenes aszfaltozott úton könnyedén el is ér a játékban is viszont a váltó nem bír többet, motorikusan képes lenne nagyobb sebességre is. A lánctalpakat elölről hajtják a fogaskerekek, mindkét oldalon 6 darab duplázott gumiabroncsos kerék van, három lánctalpat visszahúzó kerékkel együtt. A felfüggesztés egy torziós rúdrendszerrel lett megoldva, melynek első, második és hatodik kereke van hidraulikus lengéscsillapítókkal felszerelve, amely kellő mozgást biztosít mindenféle terepen.

 

Alkalmazás/Tapasztalatok

Számomra a Type-61 egy személyes kedvenc. Rank IV és V határán egy tökéletes médium tank, legtöbb ellenfelénél gyorsabb, jól mozog a terepen, fegyverzete és lőszerei tökéletesek (Természetesen ezek teljesen kifejlesztett tankra érvényesek) és bármilyen szintjén tanyázó tankkal képes akár egy lövéssel is elbánni (Főleg az IS-6osok bánatára). Legfőbb ellenfeli RB-ben meg SB-ben IS-6, T44-100, T29 & T34, Centurion 10 (Németekkel együtt harcol). Legjobb lőszere egyértelműen a M431 HEATFS lőszer és az említett tankokat könnyedén átviszi és jó célzás esetén komoly károkat tud okozni. Páncélja kevés nem lehet bízni benne, 2-3 lövésnél többet nem igen bír, hacsak az ellenfél ügyetlen, levegőből még inkább sebezhető. Érdemes vele kerülni a frontharcokat és mozgékonyságára alapozni így oldal és hátbatámadásokra bevetni. Oldal és hátbatámadásnál hasznos lőszer az M82 shot ha még nem sikerül elérni az M431-et. M82 shot az amerikai 90 mm-es ágyuk gyakori lőszere és ugyan átütés már picit szerényes, de repesz hatása nagyon kegyetlen és jó esetben egyet lövés elegendő egy tank elpusztításához. Tulajdonságai miatt a Type-61-et régebben elég sűrűn használtam század csatákban is ahol tökéletesen megállta a helyét tank-tank elleni harcban egy jó játékos kezében.

 



FELHÍVÁS

Kedves játékosok!

Továbbra is kérünk minden kedves tapasztalt játékost, hogy amennyiben affinitást érez tapasztalat megosztásban, akkor küldjetek be bátran játékbeli repülőgép és harckocsi-harcjármű (normál és prémium is) Elemzéseket a kapcsolat@warthunder.hu email címre.

A lényeg, hogy a felépítése az Elemzésnek kövesse a fentebb láthatóakat (illetve repülőgép elemzéseknél a repülőgépeknél látottakat), hogy legyen összehasonlítási alap. A szerzőket persze fel fogom tüntetni (vagy kérésre nem) nicknévvel vagy facebook linkel.

FELHÍVÁS


 

                      [Elemzések]                         

Szárazföldi erők

         Német

          USA

          Angol

          Szovjet

 

Légierő

          USA

          Szovjet

          Angol

          Német

           Olasz

 

                      [Elemzések]                         

 

 

Forrás: BlacK_PantH3R PGFritz