Energiagazdálkodás
Először azt kell megérteni, mit is jelent az energia a légiharcban. A repülőgép kétféle energiával rendelkezik. Mozgási energiával, illetve helyzeti energiával. A kettő együttesen adja meg a gép pillanatnyi energiáját. A mozgási energiát a sebesség, a helyzetit a magasság határozza meg. Fontos, hogy a két fajta energia felcserélhető. A mozgási energia a sebesség emelkedéssel helyzeti energiává (magassággá) alakítható, míg a helyzeti energia zuhanással mozgási energiává alakítható (sebességgé). Miért fontos ez? A légiharcban az a gép van fölényben, amely magasabb energiaszinten van. Energiába kerül a manőver (sebesség, magasság veszteséggel jár), ezért az a gép amely több energiával rendelkezik, több manővert képes végezni.
Kétféle fő harcmodort lehet megkülönböztetni.
- Fordulóharc:
Azoknak a gépeknek kedvez, melyek jó manőverezőképességgel és szűk fordulókörrel rendelkeznek.
- Energiaharc:
Azoknak a gépeknek kedvez, melyek manőverezőképessége rosszabb, de kiváló sebesség és emelkedési mutatókkal rendelkeznek.
A harcmodor kiválasztása
Azt, hogy melyiket kell választani, két fő pont alapján kell eldönteni. Az ellenfél gépének tulajdonságai a saját géphez viszonyítva, valamint a pillanatnyi energiaállapot. Ha kb. azonos energiaállapotról indul a küzdelem (hasonló magasság és sebesség, vagy kisebb magasság de nagyobb sebesség, vagy nagyobb magasság, de kisebb sebesség), akkor az ellenfél típusa ellen hatásosabb manővert kell választani. (pl: Egy Fw 190 vs Yak7 – Az FW emelkedésbe kezd, a Yak rögtön fordulóharcot kezdeményez). Cél, hogy azt a harcmodort kényszerítsd az ellenfélre, ami neked kedvezőbb. Ha neki sikerül a sajátjára kényszeríteni, elvesztél. Ehhez természetesen jól kell ismerni mind a saját, mind az ellenfél típusainak tulajdonságait. Ezt meg kell tanulni.
Különböző energiaállapotok esetén már egészen másképp alakul a harc. Először is le kell szögezni, hogy az energiaharc biztonságosabb és hatásosabb, nem kell fölösleges kockázatot vállalni vele. Hiába alkalmatlanabb a gépünk az energiaharcra az ellenfélével szemben, ha jelentős pillanatnyi energiafölényünk van, szükségtelen kétes kimenetelű fordulóharcba bocsátkozni. Természetesen fel kell mérni az energiafölényünket. Ha csak csekély, és az ellenfél a nagyobb teljesítményű gépével ezt gyorsan ledolgozhatja, abban az esetben pillanatnyi fölényünket kihasználva kell mögé kerülni és fordulóharcba kényszeríteni. A fordulóharc során is törekednünk kell rá, hogy az energiánkat megtartsuk, illetve magasabb állapotban tartsuk mint az ellenfélé. Így több és nagyobb sebesség-, magasságigényes manővert tudunk végrehajtani, amelyekkel legyőzhetjük az ellenfelet.
Az összecsapások során mindenképpen kerülendő a földközeli harc. A lassú, magasságát vesztett gép nem több egy puszta célpontnál. Ez alapelv! Ha végképp bajban vagyunk, akkor se süllyedjünk, ha nem muszáj. A felhőben mindig elbújhatunk, de ha földszinten repülünk, már nincs hová menekülni.