Az Energia Harc alapelvei:
Az energia harc (Boom and Zoom, Üss és fuss…) fő előnye, hogy amíg megtartjuk energiafölényünket, addig szinte teljesen biztonságban vagyunk az ellenfél fegyvereitől. Mi irányítjuk a harcot. Akkor támadunk mikor akarunk, és akkor válunk ki a harcból, amikor tetszik. A német típusok jelentős előnnyel rendelkeznek az emelkedés és a sebesség terén, ezért velük ez az ideális harcmodor. Különösen géppárban hatékony ez a módszer.
Találkozás az ellenféllel:
Egy energia harc folytatásához magasság és/vagy sebesség fölényre van szükség. Ezért mikor megpillantjuk az ellenséget dönteni kell. Elégséges e az energiafölényem, hogy harcba bocsátkozzak? Rátudom e kényszeríteni a harcmodorom? Általánosan elmondható, hogy a sikeres energiaharchoz hasonló sebesség esetén, 1000-1500 m magassági fölény szükséges. 2000 m ideális, de ennél több már fölösleges, illetve csökkenti a hatékonyságot. Ha 1000 m-nél kevesebb a fölény, akkor könnyen az ellenfél lőtávolságába kerülhetünk a leválás alatt. Ha 2000 m-nél több, akkor a támadás során túl nagy lesz a sebességkülönbség, valamint a támadáshoz szükséges idő is túl nagy lesz.
Tehát a cél, hogy a harc megkezdése előtt rendelkezek ezzel az energiafölénnyel.
- eset – Energiahátrányban vagyok. A harcot nem szabad felvenni. Lehetőleg észrevétlenül távolodni kell és az ellenfelet szemmel tartva emelkedni, míg el nem érjük a kívánatos magasságot, energiaszintet. Ezután megindítható a roham.
- eset – Egyenlő energia szint. Az egyenlő energiaszint nem kedvez az energiaharchoz. Az előbbiek szerint kell eljárni.
- eset – Energiafölényben vagyok. Ha ez energiafölény elégséges a támadás megindítható.
A Támadás
Ha az energiafölény elégséges a támadást megkezdhetjük. De itt is nagyon fontos az átgondolt higgadt manőverezés.
- lépés – A légtér felmérése. Van e egyéb ellenséges repülő a környéken. Mi az energiaszintje. Veszélyeztetheti e a támadást. Ha több ellenséges gép van, akkor energiaszintünket, mindig a legveszélyesebbhez, a legmagasabban lévőhöz kell igazítani. És mindvégig az összes gépet figyelnünk kell.
- lépés – Helyezkedés. Az energiaharc alapeleme a meglepetés és a lerohanás. Úgy kell helyezkedni, hogy az ellenfél holtteréből, váratlanul tudjunk támadni. Ha több ellenfél közül választhatunk, mindig azt támadjuk, amelyet váratlanul ér a roham. Főleg lassú, emelkedő vagy egyenesen repülő, esetleg támadásban lévő gépeket válasszunk ki. Ezek a legsebezhetőbbek. Holttérnek tekinthető az ellenfél 6 órája magasról és vízszintesen.
- lépés – A Támadás. Megfelelő pozíciót felvéve rázuhanunk a célra. Fontos, hogy nem lassítunk le az ellenfél sebességére. Rácsapunk! A tűznyitás személyes gusztus kérdése, de csak akkor érdemes, mikor már biztos a találat, és az ellenfél már nem tud kitérni a lövedékek elől. Ekkor minden csőből tűz!Ez a legnehezebb része a harcmodornak. Rendkívül jó célzást és reflexeket igényel. A célpont óriási sebességgel közeledik. Kevés az idő a célzásra és tüzelésre. Gyakori hiba, az ellenfélbe való belerohanás, ami a túl kései leválás halálos eredménye. Figyelem, ez Rendkívül sok gyakorlást igényel!
- lépés – Leválás. A támadás után legyen az sikeres vagy nem, azonnal újra fel kell venni a magassági fölényt. Maximális sebességgel emelkedünk egészen a kiindulás magasságig. Az emelkedés a legveszélyesebb pont. Ilyenkor váratlan támadás érhet hátulról, ezért érdemes enyhe spirálban emelkedni és figyelni a hátsó légteret. Ha az ellenfél lezuhant, akkor új préda után lesünk, ha nem újra támadunk.
- lépés – Újra támadás. Ha nem sikerült elintéznünk az ellenfelet, akkor már nehezebb dolgunk lesz. Valószínűleg észrevesz minket és kitér támadásaink elől, valamint emelkedés közben utánunk fordul és tüzel. Ekkor a legfontosabb a higgadt átgondolt repülés. Ne feledjük, amíg tartjuk az energiafölényünket biztonságban vagyunk, nem tud lő-helyzetet kialakítani az ellenfél. Ezért ez az elsődleges szempont a manőverek során. Olyan manővereket kell végrehajtani, melyek energiatakarékosak, illetve energiát nyerhetünk velük. Ilyenek a loop, és az immelman fordulók, valamint az emelkedő spirál. Ezen manővereket fontos, hogy nem a botkormány hátratépésével, hanem finom bothúzással szinte átesési sebességgel folytassuk, így nem vesztünk velük energiát. Ezekkel a manőverekkel kell elérni, hogy az ellenfélre tüzelhessünk. Fontos, hogy az ellenfél követni próbál majd. De mivel alacsonyabb energiaállapotban van, ezért nem fog tudni, és emelkedése során lelassul, manőverező képessége lecsökken, és kiszolgáltatottá válik ebben a percben. Erre a pillanatra várunk mi, és tüzelünk rá. Egy tipikus példa: A zuhanás után felhúzunk. Az ellenfél észreveszi és követ felfelé. Mivel lassabb mint mi, ezért nem ér utol, és sebessége a meredek emelkedőben hamar elkopik. Természetesen a miénk is, de csak jóval nagyobb magasságon. Ekkor átfordulunk és zuhanunk vissza lefelé, szinte merőlegesen az ellenfélre. Az ellenfél, ha túl későn kap észbe (általában így van) már nem tud elmanőverezni, gépe lelassult, szinte áll a levegőben. Ebben a pozícióban szinte iskolalövészet leszedni.
- lépés – Kiválás a harcból. Amennyiben bármely okból ki kell válnunk a harcból, egyszerűen energiafölényünkkel faképnél tudjuk hagyni az ellenséget.
A Védekezés
Ha megtámadnak minket, és egy energiaharcra alkalmasabb gépben ülünk, a legnagyobb butaság amit tehetünk, az a kapkodó, pánikszerű fordulózgatás. Mindig maradjunk higgadtak, és tartsuk szem előtt, hogy milyen aduink vannak.
Amennyiben megtámadtak minket, az ellenfél valószínűleg nagyobb energiával rendelkezik.
- lépés – Eltávolodás. Első feladatunk, hogy kiegyenlítsük az energiaállapotunk az ellenfelével. Erre a legalkalmasabb a zuhanás. A zuhanás során a gépek gyorsulnak a fizikai korlátaik határáig. Az a gép lesz a nyerő a zuhanásban, amely jobban gyorsul zuhanásban és nagyobb a végsebessége. Amennyiben mi egy erősebb (tehát energiaharcra kedvezőbb) gépben ülünk, mi leszünk a nyerők.
- lépés – Felvétel. Miután elértük a gépünk sebességi határát, kivesszük a zuhanásból. Rögtön ellenőrizzük hogy az ellenfelünket mennyire ráztuk le. Ha a távolság biztonságos, következhet, hogy átvegyük a kezdeményezést.
- lépés – Emelkedés. A Felvétel után azonnal kihasználjuk a jobb emelkedő képességünket és “srófra akasztjuk” a gépet. Ez nem meredek emelkedést jelent, hanem maximális emelkedést. A legtöbb gép közel 300 km/h-val emelkedik a leggyorsabban. Tehát. Meredekebb (nem függőleges felrántással) emelkedéssel 300 km/h-ra csökkentjük a sebességünket. Majd az emelkedés szögét úgy állítjuk, be, hogy maximális motorteljesítménynél a gép tartsa a 300 km/h-t. Az emelkedés nem lineáris, hanem egy enyhe emelkedő spirál. Ha az emelkedés során megfelelő fölényre tettünk szert, átvesszük a kezdeményezést, és a körülmények tekintetében döntünk. Eltűnünk, vagy támadunk.
Fontos!
Ez a taktika géppárban a leghatásosabb, mivel így az ellenfélnek meg kell osztania a figyelmét. Valamint a támadásból emelkedő gépet követő, emelkedő ellenfél könnyű célpont a kísérőnek. Emelkedés közben egymást tudják fedezni. Fontos, hogy ne egyszerre zuhanjanak, hanem felváltva. Így állandóan lekötik az ellenfelet és fedezni tudják egymás leválását.