A keleti blokk legnagyobb tömeggyártású katonai helikopterének első változata, a Mi-24A. Találkozz a Hind sorozat e képviselőjével a War Thunderben!
Történelmi áttekintés
Miközben tanulmányozta a többi ország lehetséges helikopter dizájnjait és tapasztalatait, Mikhail Leontyevich Mil rájött arra hogy a szovjet hadsereg mobilitásának növeléséhez szükség van egy jól felfegyverzett és jól páncélozott harci helikopterre. Ennek rendelkeznie kellett rakományok és légideszantosok szállításának képességeivel – mint egy amolyan repülő páncélautó. Az amerikai hadsereggel ellentétben, ami a csapatszállító helikoptereit külön harci helikopterek fedezték, Mikhail úgy döntött hogy egy olyan járművet tervez meg amely saját maga teljesíti mind a két feladatot. A mérnökök a Mil-nél már rendelkeztek tapasztalatokkal helikopter fejlesztésből, és már tettek előrelépéseket a szállító helikopterek harci helikopterré való átalakításában. Ez azt jelentette hogy miután a katonai vezetőség elfogadta az ötletét egy harci-szállító forgószárnyasnak, a csapat egyből munkához látott. 1969 nyarán, közel egy évvel azután hogy a munkájukat elkezdték, a MIl mérnökei bemutattak egy prototípust a tesztelésre.
Az Mi-24 első verziójában már meg voltak azok a karakterisztikai elemek és fejlesztések amelyekkel a később nagyobb számban gyártott Mi-24B és Mi-24D bírtak. A jellegzetes vonásait, ami miatt a Mi-24 a “Hind” csúfnevet kapta, két TVZ-117-es hajtómű, visszahúzható futómű, légideszantosoknak kialakított raktér és fegyverek számára kialakított szárnyak tették ki. De voltak a típusok között különbségek is. A farokrotor a Mi-24A-n a jobb oldalon foglalt helyet – és csak 1974-ben került át a bal oldalra. Egy egyszerű kabin került a Mi-24-re egy lapos üveggel, ahol a kezelő és a pilóta egymás mögött foglaltak helyet. A fő különbség a fegyverzetben volt. Amikor a Mi-24 készült, a fegyverzet amit hadsereg az új helikopternek szánt – a modern Shturm ATGM-ek fejlett célzóberendezéssel, és a gyorstüzelő géppuska a forgó orr-ágyú számára – még nem volt kész. A Mi-24 első verziói el voltak látva manuális cálzású Falanga-MV ATGM rakétákkal, és egy egycsövű A-12.7-es géppuskával aminek korlátozott mobilitása volt és kollimátor optika biztosította kezelője számára a célzást, valamint 1000 kg-nyi bombateher és nem irányított rakéta felszerelésére volt lehetőség. Hivatalosan a Mi-24-et sosem fogadták szolgálatba mégis nagy számban gyártottak belőle – az oktató verziókkal együtt összesen 240 darab. A Mi-24 exportálva lett Etiópiába, Afganisztánba és Líbiába, ahol számos katonai akcióban vettek részt.
![]() |
![]() |
A Mi-24A az első helikopterek egyike lesz, amelyek a War Thunder következő, 1.81-es frissítésének kiadásával lesznek elérhetők. Természetesen a Mi-24A a kevésbé modern fegyverzetében eltér a későbbi modellektől, de gyorsasága, túlélőképessége és a felszerelhető másodlagos fegyverzet variálhatósága teszi teljessé a Hindet! A Falanga ATGM, alacsony repülési sebessége és manuális kezelésének ellenére, kiválóan alkalmas a harckocsik megsemmisítésére. A Mi-24A pilótáknak számos lehetősége lesz a helikopter függesztési pontjainak feltöltésére, ezekre felszerelhetők irányított (Falanga-MV) és nem irányított (akár 128 db) rakéták és 250 vagy 500 kg-os bombát.
A Mi-24 manőverezőképessége nem olyan jó, mint például a Huey-é, de gyorsasága észrevehetően jobb. Az egész Mi-24-es sorozat hadműveleteinek stratégiája arra épült, hogy nagy sebességgel berepülve rakétákkal támadtak. Álló helyzetből még a kevésbé modern Falanga rakétákkal, akár tisztes távolságból is megsemmisíthetők az ellenséges könnyű harckocsik. A helikopter a pilótafülkén, az oldalain és a hajtóműveinél is golyó- és repeszálló páncélzattal rendelkezik, aminek köszönhetően a Mi-24 túlélhet egy rövid .50 kaliberű sorozatot, vagy néha még valami komolyabbat is és akár egy hajtóművel is röpképes maradhat.
Röviden, a Mi-24A nagyszerű módja annak, hogy megismerkedj a “Hind” sorozattal és hogy elsajátítsd ezen járművek fő harci taktikáit. Az első Mi-24A kevert csatákban lesz elérhető az 1.81-es “Flight of the Valkyries” frissítésben!